Min YouTube-kanal JMB Creative Art:

Besök gärna vår systerblogg: JMB Creative Art (in English)

Besök Gärna Min YouTube-kanal JMB Creative Art:


Translate this blog from Swedish to...

Translate This Blog from Swedish to...

Den här bloggen handlar framför allt om:
Ont om tid? Mest lästa just nu:

Ont om Tid? Här är De 10 Mest Lästa Posterna Just Nu:

En av Sveriges 30 mest besökta privata utbildningsbloggar! (Bloggportalen, maj 2012).

En av Sveriges 1500 mest besökta privata bloggar alla kategorier!
(
Bloggportalen, maj 2012).

Ett stort TACK till alla som besöker och följer bloggen! :)

lördag 1 januari 2011

Vill Du Bli Gladare, Mindre Stressad Och Se Världen Med Nya Ögon? Låt Då 2011 Bli Året Då Du...

Nytt år innebär nya möjligheter. En chans att ta nya tag och sätta nya mål oavsett hur det gått tidigare.

För mig har ett av de viktigaste och mest värdefulla inslagen under 2010 varit det dagliga skissandet. Troligen har det vid det här laget förvandlats till ett beroende att få se streck efter streck, valör efter valör växa fram och skapa en bild.

Jag tvivlar på att det gick en enda dag förra året då jag inte tecknade något. Resultatet har varit positivt, såväl mentalt som fysiskt. Att teckna är ett hantverk, en aktivitet som föder längtan efter ytterligare aktivitet. Men att teckna är också att stanna upp, att möta sig själv, att verkligen börja iaktta världen med nyfikna ögon. Att teckna är att börja observera, att se och leva "här och nu".

Det jag har märkt är att ju mer jag observerar, ju mer ser jag. Ju fler detaljer, former, nyanser framträder och med det en längtan efter att se nya föremål och platser. För mig har det dagliga tecknandet lett till en ökad förmåga att uppskatta nuet och gjort att varje dag numera är ett visuellt äventyr. Att tvingas promenera en sträcka där jag aldrig gått tidigare är inte längre ett tidsödande måste, utan en möjlighet att hitta nya visuella ledtrådar till hur världen ser ut och kan avbildas. Om du ännu inte avgett något nyårslöfte eller vill ha ytterligare ett, skulle jag vilja föreslå ett sådant.

Vill du bli gladare, mindre stressad och se världen med nya ögon? Låt då 2011 bli året då du börjar teckna något varje dag. Det tänker jag fortsätta att göra.

Inleder året med ännu en påbörjad skiss tecknad på mobilen: (Sketchbook Express, ritad med fingret)

Inga kommentarer: