Min YouTube-kanal JMB Creative Art:

Besök gärna vår systerblogg: JMB Creative Art (in English)

Besök Gärna Min YouTube-kanal JMB Creative Art:


Translate this blog from Swedish to...

Translate This Blog from Swedish to...

Den här bloggen handlar framför allt om:
Ont om tid? Mest lästa just nu:

Ont om Tid? Här är De 10 Mest Lästa Posterna Just Nu:

En av Sveriges 30 mest besökta privata utbildningsbloggar! (Bloggportalen, maj 2012).

En av Sveriges 1500 mest besökta privata bloggar alla kategorier!
(
Bloggportalen, maj 2012).

Ett stort TACK till alla som besöker och följer bloggen! :)

söndag 17 april 2011

(Reviderad idag!) Komplett Gratiskurs i 11 Lektioner: Lär Dig Teckna och Måla Fantasy - Introduktion

Efter lektion 1
Efter lektion 11 av 11
Jag har länge velat dela med mig av de erfarenheter jag fått inom fantasykonstens ädla område efter att sedan länge ha tecknat och målat dagligen. Började faktiskt vid ett tillfälle, på den första seriösa blogg jag startade, Fantasytree, men då på engelska (dessa lektioner hittar du här) innan jag bestämde mig för att mitt huvudfokus skulle ligga på den här bloggen där jag skriver på Svenska istället.

Däremot har jag inte velat använda samma koncept som förut och basera en rad teckningslektioner på en enda bok, som jag gjort med figurteckningskursen. Idag kom jag slutligen på ett bra upplägg:

Vi tar en av mina färdiga bilder som angetts som "favorit" på DeviantArt och sedan ritar och målar jag en liknande version och beskriver de olika stegen som separata lektioner.

I nuläget ser arbetsgången ut som så att vi börjar med en blyertsskiss, som vi sedan färglägger och gör till en färdig fantasymålning. Jag kommer att använda mig av programmet ArtRage3 för att teckna och måla digitalt och Photoshop för att efterjustera, men det går lika bra med ett annat grafikprogram (ett bra sådant som är gratis, är Paint.NET) traditionell blyerts och riktiga färger.

I nuläget är den arbetsgång jag föredrar den följande:
1. Blyertsskiss
2. Måla grundläggande bakgrundsfärger med vattenfärg
3. Måla separata delar med akryl/utspädd olja
4. Använda airbrush för mjuka övergångar och atmosfäriska effekter
5. Använda tjockare oljefärg för detaljer och accenter

Jag tror att en lämplig första utmaning är en påhittad fantasyvarelse liknande den jag gjorde för några månader sedan:

It Came From The Sewer, 2010 (digital)


Men jag tänker mig att vi gör bilden i en mer målerisk (och mindre serieaktig) stil. Jag tänker mig också att besten ska befinna sig utomhus, så att vi får möjlighet att öva oss på att teckna träd (ett av mina favoritmotiv!) och berg.

De olika delmoment som vi kommer att träna oss i att teckna och måla är alltså:
1. Berg
2. Träd
3. Fantasyvarelse

Hoppas du är teckningssugen, för i nästa post kör vi igång direkt med att etablera den övergripande kompositionen och de första grundformerna.

Innan dess vill jag dela med mig av den kanske viktigaste meningen för någon som på allvar vill lära sig att teckna och måla bra. Om du inte redan läst den, hittar du den här.


Givetvis är alla lektioner på den här bloggen helt gratis och du har min tillåtelse - och uppmuntras - att använda dig av och teckna av mina exempel för icke-kommersiellt övningsbruk, eller undervisningssyfte.

Kommentera gärna lektionerna och kursupplägget - syftet med kursen är att den ska kännas både rolig, relevant och lärorik. Säg till om du tycker att något saknas eller borde vara annorlunda, så ska jag göra mitt bästa för att tillgodose dina önskemål.

Utan mina läsare och kursdeltagare skulle den här bloggen inte vara något.

Teckna på! :-)

(Senast reviderad: April 2011)

Till Första lektionen: Lektion 1 - Blyerts: Thumbnail

2 kommentarer:

Marc sa...

Fantastiskt härliga bilder! Som gjorda för en story!
Marc

jmbcreative sa...

Roligt att du gillar dem :)

/M