Min YouTube-kanal JMB Creative Art:

Besök gärna vår systerblogg: JMB Creative Art (in English)

Besök Gärna Min YouTube-kanal JMB Creative Art:


Translate this blog from Swedish to...

Translate This Blog from Swedish to...

Den här bloggen handlar framför allt om:
Ont om tid? Mest lästa just nu:

Ont om Tid? Här är De 10 Mest Lästa Posterna Just Nu:

En av Sveriges 30 mest besökta privata utbildningsbloggar! (Bloggportalen, maj 2012).

En av Sveriges 1500 mest besökta privata bloggar alla kategorier!
(
Bloggportalen, maj 2012).

Ett stort TACK till alla som besöker och följer bloggen! :)

lördag 9 oktober 2010

Har Skaffat och Börjat Måla med Oljefärg!

Idag tog jag slutligen det steg jag länge drömt om: Jag skaffade riktiga oljefärger - som nu finns i en vattenlöslig variant som kan användas helt utan tillsats av giftiga ämnen - och började måla med dessa för första gången.

Genast insåg jag att det är ett medium som tilltalar mig: Den långa torktiden gör att det är lätt att göra ändringar och finjusteringar, samt att "låna" färgnyanser från en del av bilden för att använda den i ett annat område. Dessutom är den tjocka, krämiga konsistensen härlig att måla med och lämpar sig väl för flera lager med stor variation i texturen.

En nackdel med de långa torktiderna är att jag inte kunnat scanna in en WIP-bild av målningen. Den ligger på tork ute i ateljén och kommer inte vara torr på flera dagar.

Första intrycket av de nya färgerna är mycket positivt och jag tror att jag äntligen har hittat ett traditionellt medium att måla med långsiktigt. Om det ska gå snabbt och vara lätt att ändra och ladda upp online, kan emellertid inget mäta sig mot de virtuella färgerna i de digitala programmen. Men jag är övertygad om att mitt måleri i ArtRage3 är till hjälp när jag ger mig på riktiga färger och vice versa.

Inga kommentarer: