Min YouTube-kanal JMB Creative Art:

Besök gärna vår systerblogg: JMB Creative Art (in English)

Besök Gärna Min YouTube-kanal JMB Creative Art:


Translate this blog from Swedish to...

Translate This Blog from Swedish to...

Den här bloggen handlar framför allt om:
Ont om tid? Mest lästa just nu:

Ont om Tid? Här är De 10 Mest Lästa Posterna Just Nu:

En av Sveriges 30 mest besökta privata utbildningsbloggar! (Bloggportalen, maj 2012).

En av Sveriges 1500 mest besökta privata bloggar alla kategorier!
(
Bloggportalen, maj 2012).

Ett stort TACK till alla som besöker och följer bloggen! :)

söndag 26 september 2010

Lär Dig Teckna och Måla Fantasy - Färg 5: Liten Pensel och Palettkniv


Låt oss fortsätta arbetet med bilden på samma sätt som i föregående lektion. Den här gången använder vi oss av liten pensel och palettkniv (i mitt fall storlek 20% för båda). Med mindre pensel kan vi börja antyda texturer och detaljer i bilden. I synnerhet i de områden där fokus kommer att ligga, samt i bildens förgrund.

Då börjar vi...

Att tänka på

- Vi fortsätter använda oss av de färger och valörer vi redan fått fram i tidigare steg. Digitalt är det lättaste att använda "color picker" för att plocka upp och använda sig av olika färger.

- Tänk på att måla nya tillägg och justeringar i den ordningsföljd vi tidigare arbetat i - mellanton; mörk; ljus. Exempel på ändringar och tillägg som jag gjorde är trädet och djurets klor.

- Justera storleken hos djuret och trädet, så att ena tydligt dominerar, men de ändå balanserar varandra när det gäller betraktarens fokus (eftersom det kommer att ligga på djurets huvud, kan du göra trädet betydligt större och ändå få en balanserad bild).

Överkurs

- Försök få fram det karakteristiska hos de olika texturerna, försök "känna" stenens skrovlighet, den skrynkliga barken hos trädet etc.

- Vill du uppnå en ökad känsla av realism, kan du med fördel (även om jag inte gör det i den här kursen) leta upp fotoreferenser för det du försöker måla. Bilder på himlar, gamla träd, klippor och reptiler skulle med fördel kunna användas för inspiration och/eller detaljstudier.

När detta moment är färdigt, ser min bild ut så här:


Bilden börjar nu närma sig ett mer fullbordat stadium. I nästa steg ska vi göra den mer intressant genom att arbeta med färgaccenter, därefter kommer ökad kontrast och sedan smådetaljer, finjusteringar och signering innan själva måleriet är färdigt. Därefter sätts pricken över i:t genom efterjusteringar i Photoshop.

Jag är fortfarande inte helt nöjd med himlen och har inte bestämt mig om jag ska låta den vara markant ljusare vid horisonten - evenuellt med bergen höljda i dimma - eller om jag låter den ha en mer mellanblå ton hela vägen.

Ofta är det en bra idé att emellanåt låta bilden "vila" ett tag, så att du nästa gång du tittar på den, ser den med nya, mer objektiva ögon.

Men är du alltför ivrig att bli färdig, kan du givetvis med en gång skynda vidare till:

Färg 6: Färgaccenter (kommer snart!)

Det är min förhoppning att du upplever att den här kursen har ett både roligt och logiskt upplägg. Om inte får du gärna påpeka det, så att jag kan göra den alltmer pedagogisk och tilltalande.

Måla på! :-)

Inga kommentarer: