Min YouTube-kanal JMB Creative Art:

Besök gärna vår systerblogg: JMB Creative Art (in English)

Besök Gärna Min YouTube-kanal JMB Creative Art:


Translate this blog from Swedish to...

Translate This Blog from Swedish to...

Den här bloggen handlar framför allt om:
Ont om tid? Mest lästa just nu:

Ont om Tid? Här är De 10 Mest Lästa Posterna Just Nu:

En av Sveriges 30 mest besökta privata utbildningsbloggar! (Bloggportalen, maj 2012).

En av Sveriges 1500 mest besökta privata bloggar alla kategorier!
(
Bloggportalen, maj 2012).

Ett stort TACK till alla som besöker och följer bloggen! :)

söndag 19 september 2010

Lär Dig Teckna och Måla Fantasy - Färg 4: Mellanstor Pensel och Palettkniv



I dagens lektion fortsätter vi på samma sätt som tidigare, men den här gången använder vi en mellanstor pensel (i mitt fall ArtRage3 oljefärg storlek 40%) och palettkniv.

Att tänka på när du målar
 
- Använd grundvalörerna eller blandningar av dessa för att måla vidare (digitalt kan "color picker" med fördel användas för att använda färger från olika partier av bilden
- Arbeta med att måla de olika objekten så att formerna framträder tydligare
- Använd mellanstor palettkniv (i mitt fall ArtRage3 palettkniv storlek 40%) för att arbeta vidare med himlen och dess moln samt göra små justeringar.
- Arbeta med bilden i originalstorlek, men arbetar du digitalt kan du även zooma in till 200% när du målar mindre detaljer, som trädets grenar, djurets huvud etc
- Utvärderar, ompröva och ändra hela tiden tidigare beslut om det behövs. Exempelvis bestämmer jag mig för att vrida huvudet hos djuret något för att ge huvudet mer volym och skapa ett mer intressant huvud.


Överkurs

- Bestäm vilka av trädets grenar som pekar mot förgrunden av bilden respektive bakgrunden. Gör de som pekar framåt mörkare och de som pekar bakåt ljusare
- Använd trädgrenar, färger och former för att leda betraktarens blick genom bilden på det sätt vi bestämt (se den tidigare lektionen om komposition)
- Om du arbetar digitalt kan du även minska ned bilden till 10%, för att se hur former och valörer samspelar på en rent abstrakt nivå

I det här skedet, där bilden börjar få sin slutliga utformning kan man lägga ned mycket mer tid än jag här har gjort. Exempelvis kan du ta dig tid att göra detaljstudier av de viktigaste delarna som djurets huvud och trädet. Studier av referensfoton eller att teckna från verkligheten kan skänka en helt annan realism åt den bild du målar. Men för att begränsa den här kursen vad gäller svårighet och komplexitet, så förenklar jag här detta steg något.

Efter detta moment ser min bild ut så här:


Jag ser redan nu något jag kommer att vilja åtgärda: Djuret och trädet är nästan lika stora. Jag kommer att justera detta, så att ett objekt dominerar bilden storleksmässigt. Troligtvis gör jag trädet större, eftersom fokuset kommer att ligga på djurets huvud.

Nästa steg: Liten pensel och palettkniv

I nästa lektion upprepar vi processen, men med ännu mindre pensel och palettkniv. Vi ger oss in mer på detaljer och att framhäva texturen hos stenar, träd, djur etc. Samtidigt fortsätter vi justera och ändra vid behov.

När du känner dig "färdig" med mellanstor pensel fortsätter du till:

Färg 5: Liten pensel och palettkniv (kommer snart!)

Och kom ihåg: Tyck gärna till så lektionerna blir så bra som möjligt.

Måla på! :-)

Inga kommentarer: