Min YouTube-kanal JMB Creative Art:

Besök gärna vår systerblogg: JMB Creative Art (in English)

Besök Gärna Min YouTube-kanal JMB Creative Art:


Translate this blog from Swedish to...

Translate This Blog from Swedish to...

Den här bloggen handlar framför allt om:
Ont om tid? Mest lästa just nu:

Ont om Tid? Här är De 10 Mest Lästa Posterna Just Nu:

En av Sveriges 30 mest besökta privata utbildningsbloggar! (Bloggportalen, maj 2012).

En av Sveriges 1500 mest besökta privata bloggar alla kategorier!
(
Bloggportalen, maj 2012).

Ett stort TACK till alla som besöker och följer bloggen! :)

onsdag 7 april 2010

Figurteckningskurs - Kroppens balans 1

För att få lite större varitation i figurteckningskursen har jag beslutat mig för att inte enbart hålla mig till ett avsnitt i taget. Idag börjar jag med det som har att göra med kroppens balans.

I och med att jag hoppar mellan ämnena, har du möjlighet att fokusera på just det ämne du vill studera - men min rekommendation är att du går igenom lektionerna i ordningsföljd och först gör alla lektioner om "kroppens uppbyggnad" innan du fortsätter till "kroppens balans" etc. Detta eftersom de olika koncepten blir mer och mer avancerade och bygger på en förståelse av tidigare lektioner. Men det är bara en rekommendation - det allra viktigaste är förstås att du upplever den lektion du följer som stimulerande och lärorik.

Kroppens Balans
I det här avsnittet liknas människokroppen vid en pendel som hänger under en gammaldags klocka. Likt pendeln kan kroppens jämvikt rubbas, men strävan (och känslan i teckningen) ska ändå vara att den skulle kunna svänga tillbaka till sitt utgångsläge.

Ett nytt hjälpmedel introduceras:

- balanslinjen

Det är en tänkt linje som går lodrätt från håligheten nedanför halsen (toppen av bröstbenet) och ned. För att en kropp ska befinna sig i balans, måste någon fot fortfarande befinna sig i linje med denna. Om kroppens jämvikt rubbas och ingen fot flyttas för att befinna sig utanför eller i jämnhöjd med balanslinjen - så är balansen bruten och kroppen faller omkull.

Det kan låta krångligt när det ska beskrivas i ord men prova att ställa dig upp och fall sedan framåt. För att hejda fallet kommer då ena foten instinktivt att flyttas fram bortom eller i linje med balanslinjen - annars hamnar du raklång på golvet. Det samma gäller om du ställer dig upp och låter dig falla bakåt. Res dig nu upp och prova!

I den första lektionen om balans, tecknar vi en studie av just detta. I den första lektionen används en förenklad modell av en människokropp i sex olika lägen. Först befinner den sig i jämvikt, sedan rubbas den mer och mer, men med bibehållen känsla av balans.

Kom ihåg att fråga mig om det är något som är oklart eller behöver förtydligas ytterligare. Mitt mål med den här kursen är att den ska vara så lärorik som möjligt.

Teckna på!

(Klicka på bilden för originalstorlek)

Inga kommentarer: