Min YouTube-kanal JMB Creative Art:

Besök gärna vår systerblogg: JMB Creative Art (in English)

Besök Gärna Min YouTube-kanal JMB Creative Art:


Translate this blog from Swedish to...

Translate This Blog from Swedish to...

Den här bloggen handlar framför allt om:
Ont om tid? Mest lästa just nu:

Ont om Tid? Här är De 10 Mest Lästa Posterna Just Nu:

En av Sveriges 30 mest besökta privata utbildningsbloggar! (Bloggportalen, maj 2012).

En av Sveriges 1500 mest besökta privata bloggar alla kategorier!
(
Bloggportalen, maj 2012).

Ett stort TACK till alla som besöker och följer bloggen! :)

lördag 24 april 2010

Vilken Konstupplevelse - Rubens, Van Dyck och Andra Mästare!

Igår hade jag en fantastisk och mycket inspirerande konstupplevelse. Jag reste nämligen till Stockholm, där jag gick på Nationalmuséet och såg utställningen "Rubens & Van Dyck"! Fantastiska målningar. Men till min förvåning fanns det utöver dessa mästares verk ett stort antal målningar av andra legendariska konstnärer.

Exempelvis såg jag igår även tavlor av: Tizian, Veronese, Rembrandt, Monet, Renoir, Degas, Cezanne, Van Gogh, Delacroix, Zorn... ja, det fanns målningar och teckningar av så många världsberömda konstnärer att det nästan var svårt att hinna ta till sig alltihop. Det kommer definitivt bli fler besök där (exempelvis hann vi aldrig besöka teckningsutställningen "Handgjort" som går till och med den 16:e maj). Men nästa gång tar jag nog med skissboken - det är nämligen tillåtet att teckna av konstverk, så länge man använder torra medier.

Oerhört imponerad, inspirerad och teckningssugen kom jag hem och gjorde igår kväll en första, hastig blyertsstudie ur boken som handlar om utställningen och dess verk. Efter ett självporträtt av Rubens (0.7 HB):


Inga kommentarer: