Min YouTube-kanal JMB Creative Art:

Besök gärna vår systerblogg: JMB Creative Art (in English)

Besök Gärna Min YouTube-kanal JMB Creative Art:


Translate this blog from Swedish to...

Translate This Blog from Swedish to...

Den här bloggen handlar framför allt om:
Ont om tid? Mest lästa just nu:

Ont om Tid? Här är De 10 Mest Lästa Posterna Just Nu:

En av Sveriges 30 mest besökta privata utbildningsbloggar! (Bloggportalen, maj 2012).

En av Sveriges 1500 mest besökta privata bloggar alla kategorier!
(
Bloggportalen, maj 2012).

Ett stort TACK till alla som besöker och följer bloggen! :)

onsdag 31 mars 2010

Estetik #1 - Varför det?

Ja, så får det bli. Även om det låter högtravande, är nog "Estetik" det övergripande begrepp som bäst kan sammanfatta den. Längtan jag har att i ord försöka uttrycka, förklara, strukturera, ifrågasätta och synliggöra den inre konflikten. De omedvetna frågorna, det sökande som länge pågått. 2008 återupptäckte jag mitt tecknings- och målningsintresse. Men konstintresset har alltid funnits där, det konstnärliga uttrycket alltid varit en nödvändig del av min vardag. I litteraturen och skrivandet, i musiken, i kampsporten och till och med i schacket - konsten var alltid där. Rytm, nyans, flöde, form och alla de andra bitarna, i en eller annan skepnad.

Det svåraste med att teckna och måla - ja att uttrycka sig konstnärligt - är för mig att ramarna inte är definierade. Sanningen att säga verkar de saknas helt. Det finns så många medier, så många motiv. Så mycket prestige, så mycket tyckande, så många kategorier, genrer och -ismer. Regler kontra frigörelse. Bara vad gäller upphovsrätt verkar det finnas en stor gråzon.

Ska jag måla det jag tycker är vackert? Det jag tycker är sant? Mina drömmar? Mina mardrömmar? Vad är egentligen vackert och måste ett konstverk vara det? Vem har egentligen rätt att avgöra? Är det rätt skapa konst enbart i ett kommersiellt syfte, eller måste den konstnärliga integriteten, det egna uttrycket, egna budskapet alltid komma först? Vad är det egentligen jag försöker uttrycka? Vad vill jag med mina bilder, har jag något egentligt syfte med dem? Något budskap och i så fall vilket?

Den typen av frågor kommer jag förmodligen att vrida och vända på till och från framöver (tänker mig en serie inlägg under samlingsnamnet "Estetik"). Jag påstår inte att jag kommer att kunna svara på dem, men kanske kan jag åtminstone komma närmare mina egna svar.

Tyck gärna till och kom med dina synpunkter, åsikter, tips och värderingar. Det är ofta i dialogen med andra som kunskap uppstår. Tror det var filosofen Vygotskij som sa det.

Avslutar med ett utdrag ur Wikipedias definition av ordet Estetik:

"Estetik är från ett individperspektiv ett försök att göra reda för den mänskliga reaktionen på skönhet och konst, vilket kräver att dessa ord definieras och deras relation till varandra klargörs, samt förklara hur människan uppfattar och varseblir konsten. Vidare innebär estetik att avgöra huruvida begrepp som "skönhet" främst har en subjektiv innebörd och förklara vad som händer när en människa står inför en utsikt eller ett konstverk i ett psykologiskt avseende.

Centrala frågor inom estetiken är konstens relation till det sköna och det sublima, förhållandet mellan fiktion och verklighet, samt frågan om konstens kulturella och samhälleliga funktion. Andra centrala frågor är huruvida konsten kan värderas objektivt, att avgöra om upphovsmannens intention eller den objektiva tolkningen har högre validitet än den andre, samt att bedöma konstverks uttryck, originalitet, individualitet och sammanhang."



Inga kommentarer: