Min YouTube-kanal JMB Creative Art:

Besök gärna vår systerblogg: JMB Creative Art (in English)

Besök Gärna Min YouTube-kanal JMB Creative Art:


Translate this blog from Swedish to...

Translate This Blog from Swedish to...

Den här bloggen handlar framför allt om:
Ont om tid? Mest lästa just nu:

Ont om Tid? Här är De 10 Mest Lästa Posterna Just Nu:

En av Sveriges 30 mest besökta privata utbildningsbloggar! (Bloggportalen, maj 2012).

En av Sveriges 1500 mest besökta privata bloggar alla kategorier!
(
Bloggportalen, maj 2012).

Ett stort TACK till alla som besöker och följer bloggen! :)

söndag 12 juni 2011

Traditionell illustrationsteknik - Från Blyerts till Pastell

Den här helgen har jag inte haft tillgång till mina ordinarie ritprogram. Har därför passat på att prova lite fler traditionella medier än vanligt. Dessutom har jag bläddrat i sönernas barnböcker för att se vilka tekniker de etablerade och legendariska (Beskow, Kincaid) illustratörerna använt sig av. Det vanligaste verkar vara akvarell, ifylld med penna.

Slutsatsen är emellertid att färgläggningstekniken är av mindre betydelse vid illustration. Det viktigaste är den teckning som ligger till grund. Detta bekräftar den prioritetsordning som ofta lyfts fram när man pratar om vad som är viktigast för att en bild ska fungera visuellt:


1. Skissen/ teckningen som ligger till grund
2. Valörer - hur tonerna är placerade. För mer om valörer, se den här lektionen LÄNK!
3. Färg

Nu på morgonen bestämde jag mig för att prova att göra en mycket enkel liten illustration med traditionella medier, för att se hur en sådan arbetsgång skulle fungera i praktiken. Jag valde enklast tänkbara figur, inte mycket mer än en smiley med armar och ben (påminner om den lilla barnbokskaraktären Tummen).

Momenten för att göra denna bild var följande:
1. Blyertsskiss (0.7 HB)
2. Ifyllning och skuggning med tuschpennor (betonad linjevikt/skraffering, 0.5 och 0.7)
3. Bortsuddning av mest framträdande blyertslinjer
4. Färgläggning med färgpenna (i varierande antal lager)
5. Markering av högdagrar med pastellpenna

Roligt att prova traditionella medier för omväxlings skull och arbetsgången kändes naturlig och relativt heltäckande. Den stora skillnaden med att arbeta digitalt är att det är mycket lättare att korrigera misstag. Men personligheten och känslan i bilden försvinner ofta något vid digitalt arbete.

Inte omöjligt att det blir fler traditionella bilder framöver. Så här blev dagens lilla karaktär:

Barnbokskaraktär, mixed media 2011

Inga kommentarer: