Min YouTube-kanal JMB Creative Art:

Besök gärna vår systerblogg: JMB Creative Art (in English)

Besök Gärna Min YouTube-kanal JMB Creative Art:


Translate this blog from Swedish to...

Translate This Blog from Swedish to...

Den här bloggen handlar framför allt om:
Ont om tid? Mest lästa just nu:

Ont om Tid? Här är De 10 Mest Lästa Posterna Just Nu:

En av Sveriges 30 mest besökta privata utbildningsbloggar! (Bloggportalen, maj 2012).

En av Sveriges 1500 mest besökta privata bloggar alla kategorier!
(
Bloggportalen, maj 2012).

Ett stort TACK till alla som besöker och följer bloggen! :)

söndag 17 april 2011

Teckna och Måla Fantasy del 11 av 11 - Efterjusteringar i Photoshop

Före den här lektionen
Efter den här lektionen 
Så var det dags för "pricken över i:t", "grädden på moset", "knorren på grisen"... med andra ord: Efterjusteringarna i Photoshop. Med hjälp av några snabba och enkla justeringar kan du få bilden exakt som du vill ha den och ge den ett mycket mer "färdigt" - för att inte säga professionellt - intryck.

Den bildhantering som beskrivs kan givetvis utföras på en vanlig teckning eller ett foto som behöver rättas till. Låt oss öppna bilden i Photoshop och börja...

Vårt i ärlighetens namn ganska halvdaskiga och övermättade objekt är givetvis den bild som vuxit fram under de föregående 10 lektionerna i kursen:


Justeringslager

Det enkla men kraftfulla verktyg vi kommer att använda oss av är Photoshops justeringslager. Efter varje moment står inom parentes hur du hittar till respektive lager.

1. Nivåer (Lager>Justeringslager>Nivåer)

Det här lagret ställer in de mest lämpliga nivåerna generellt sett. Varje nytt lager bekräftas med ett klick på OK. Du får upp en graf som beskriver de nivåer som är inställda. Tryck på AUTO. Redan här har bilden fått en annan tydlighet och ser mer enhetlig ut. Jag justerar även den ljusaste inställningen för OUTPUT LEVELS från 255 till 245, för att ge bilden ett något mer dunkelt intryck. Bekräfta de nya inställningarna med OK. Sen är det dags för nästa justeringslager.

2. Ljus/Kontrast (Lager>Justeringslager>Ljus/Kontrast)

Här finns inga autoinställningar, utan man får själv avgöra hur ljus bilden ska vara och hur mycket kontrasten ska ökas. Detta beror både på tycke och vilka skärminställningar du har. Generellt kan man säga att det ofta är bra att öka kontrasten något. Ibland får du då kompensera med att dra ned ljusinställningen något. Jag bestämmer mig för LJUS -10 och KONTRAST +50.

3. Nyans/Mättnad (Lager>Justeringslager>Nyans/Mättnad)

Det sista lagret är kanske det mest fascinerande. Vill du kan du här helt ändra färgschemat för den bild du målat. Ofta går det att hitta en färgkombination som är lite mer intressant är den du valt från början. Dessutom brukar en minskning av mättnaden ge bilden ett mer samlat intryck.

HUE ändrar nyansen. Prova gärna för skojs skull att undersöka hela färgspektrat. Många fascinerande färgkombinationer blir det... Jag bestämmer mig för HUE +15, då jag vill ha himlen mer blå än grön och varelsen mer orange än röd. Genom att markera och avmarkera "Preview" kan du se "före" och "efter"-versioner av bilden.

SATURATION står för mättnad. Generellt behöver jag nästan alltid dra ned denna något. Jag brukar utgå från svartvitt och flytta reglaget tills tillräckligt mycket färg används för att göra bilden effektfull, utan att ge ett skrikigt intryck. En svår balansgång, där du får prova dig fram. Jag bestämmer mig för -25.

LIGHTNESS är en sista justering av ljuset. Jag gör en liten ändring till -5.

Sedan är vi färdiga. Som en sista kontroll brukar jag gå igenom varje lager för sig (slå på och av genom att markera/avmarkera ögonsymbolen) och se efter så varje ändring tillfört något. Jag bestämmer mig för att justera nyansen något (till +10), då varelsen blev i gulaste laget.

När jag känner mig nöjd, sparar jag den nya versionen av bilden i samma mapp som den gamla och går ifrån datorn en stund då det är lätt att bli hemmablind. När jag kommer tillbaka jämför jag de två versionerna.

Mitt mål är att jag ska kunna säga: "Den blev i alla fall inte sämre". Om så är fallet, nöjer jag mig med det och konstaterar att ännu en bild faktiskt blev helt fullbordad. Om jag är riktigt nöjd med den kanske jag lägger till den i min onlineportfolio eller försöker få den publicerad på den prestigefyllda sidan för fantasy- och sci-fi-konst, Epilogue. Det som är spännande med den sidan är att endast de bilder som bedöms vara av tillräckligt hög kvalité publiceras. Gillar man den typen av nervös väntan på resultatet av en kritisk bedömning är det alltid kul att försöka publicera sina bilder där.

Så här blev min färdiga bild till sist:

Trädet och Odjuret, 2011 (digital)
Sammanfattning

Det har varit en lång kurs och processen från utkast till färdig bild är sällan rak och enkel. Men jag hoppas att det har varit en lärorik och stimulerande utmaning. Om du följt hela eller delar av kursen får du gärna kommentera. Vill du publicerar jag gärna dina WIP:ar och den färdiga bilden.

Är det någon lektion som varit svår att följa får du gärna berätta det, jag försöker kontinuerligt vidareutveckla och revidera de lektioner jag postar. Tack för att du velat läsa det jag skrivit och - viktigast av allt:

Måla på! :)


/M

Inga kommentarer: