Min YouTube-kanal JMB Creative Art:

Besök gärna vår systerblogg: JMB Creative Art (in English)

Besök Gärna Min YouTube-kanal JMB Creative Art:


Translate this blog from Swedish to...

Translate This Blog from Swedish to...

Den här bloggen handlar framför allt om:
Ont om tid? Mest lästa just nu:

Ont om Tid? Här är De 10 Mest Lästa Posterna Just Nu:

En av Sveriges 30 mest besökta privata utbildningsbloggar! (Bloggportalen, maj 2012).

En av Sveriges 1500 mest besökta privata bloggar alla kategorier!
(
Bloggportalen, maj 2012).

Ett stort TACK till alla som besöker och följer bloggen! :)

lördag 2 juli 2011

(Reviderad idag!) Blyertsteckning - Träd Steg-för-Steg

Här är trädet jag tecknade som en av uppgifterna till lektion 8 på Wetcanvas (Ämne: Ljus och skugga). Nedan finns en sammanställning av de WIP:ar jag postade här på bloggen från min första skiss, fram till den färdiga versionen. I uppgiften ingick förutom att teckna av en fotoreferens (först av bilderna nedan) även att göra något slags tillägg till bilden. Jag la snabbt till en liten ekorre på en av grenarna.

En mycket lärorik studie, som tecknades med HB (mekanisk 0.7), 2B och 6B (Derwent Graphic) blyerts på vanligt ritpapper, A4-format.

Referens:

Fotoreferens

Studien steg för steg:

1. Etablering av mörka partier (HB)
2. Mellanton och mjukare blyerts (2B)
Slutligen den färdiga bilden, efter att ha lagt till ett djur och finputsat med radergummi (knådbart) och ännu mjukare blyerts (6B):

Träd (21 x 29,7 cm), blyerts 2010

2 kommentarer:

Anonym sa...

Skulle kunna ha mera tryck i dom mörka partierna.

jmbcreative sa...

Ja, den har några år på nacken nu och jag ser mängder av områden att förbättra. :)

/M