Min YouTube-kanal JMB Creative Art:

Besök gärna vår systerblogg: JMB Creative Art (in English)

Besök Gärna Min YouTube-kanal JMB Creative Art:


Translate this blog from Swedish to...

Translate This Blog from Swedish to...

Den här bloggen handlar framför allt om:
Ont om tid? Mest lästa just nu:

Ont om Tid? Här är De 10 Mest Lästa Posterna Just Nu:

En av Sveriges 30 mest besökta privata utbildningsbloggar! (Bloggportalen, maj 2012).

En av Sveriges 1500 mest besökta privata bloggar alla kategorier!
(
Bloggportalen, maj 2012).

Ett stort TACK till alla som besöker och följer bloggen! :)

måndag 3 oktober 2011

Ny Månad - Har Något Hänt på 18 Månader?

Så var det oktober. Jag börjar den här månaden full av inspiration. Anledningen till det är bland annat den suveräna videon "How to draw the female portrait" av Ron Lemen. Fick den härom dagen av min generösa mor.

Dessutom är nytt datum för teckningsutbildningen på Folkuniversitetet satt till den 11:e den här månaden. Hoppas verkligen att den blir av. Har sagt att jag även är intresserad av kursen i porträtt-teckning om den skulle bli av men inte den mer allmänna kurs jag är anmäld till.

Har studerat vidare en hel del färgteori på sistone och återvänt till att teckna med blyerts och färgpennor igen. Tycker att jag börjar förstå bättre hur färger skapar särskilda stämningar beroende på "temperatur" och hur jag kan välja bara några av dem samt lämplig komplementfärg för att skapa fungerande färgscheman.

För att prova mina nya kunskaper har jag återvänt till en gammal mästarstudie som jag övergav. Den stora skillnaden mot när jag senast höll på med studien är att jag mer och mer tänker i valörer, ytor och former när jag målar. Inte alls samma fokus på motiv och detaljer. Känns även som att jag har ett mer strukturerat tillvägagångssätt än för ett och ett halvt år sedan. Mycket tack vare Katos tre videos.

Idag fortsatte jag måla på följande studie efter ett original av Gerome:

Marknad (efter Gerome) v0.4, digital


Inga kommentarer: