Min YouTube-kanal JMB Creative Art:

Besök gärna vår systerblogg: JMB Creative Art (in English)

Besök Gärna Min YouTube-kanal JMB Creative Art:


Translate this blog from Swedish to...

Translate This Blog from Swedish to...

Den här bloggen handlar framför allt om:
Ont om tid? Mest lästa just nu:

Ont om Tid? Här är De 10 Mest Lästa Posterna Just Nu:

En av Sveriges 30 mest besökta privata utbildningsbloggar! (Bloggportalen, maj 2012).

En av Sveriges 1500 mest besökta privata bloggar alla kategorier!
(
Bloggportalen, maj 2012).

Ett stort TACK till alla som besöker och följer bloggen! :)

tisdag 11 september 2012

iPad-Berglandskap WiP och Musikteori

Har fortfarande inte slitit mig fri från förkylningen. Därför blir det väldigt mycket tecknande på iPad just nu.

De senaste dagarna har jag mer och mer börjat förstå att det går att tänka musikaliskt när du bygger upp en bildkomposition. Du som följt bloggen vet att jag är musiker sedan 20 år tillbaka (en gång i tiden professionell). Att använda den till synes enkla och inom populärmusiken ständigt förekommande formen A-B-A-B-C-B-B blir väldigt effektfullt och uppfyller kraven på aktivitet/passivitet, variation, repetition, balans och harmoni. Hoppas kunna vidareutveckla mina tankar om sambandet mellan musik och bild, samt ge exempel på vad jag menar.

Det här landskapet har jag inte (medvetet) börjat applicera några musikaliska strukturer på. Men här är senaste versionen av det:

Berglandskap (iPadteckning), WiP



2 kommentarer:

Marc sa...

Intressanta reflektioner och härliga färger!
Marc

jmbcreative sa...

Tackar så mycket. Ju längre jag studerar olika konstarter ju närmre kommer de varandra. Såännande :)