Min YouTube-kanal JMB Creative Art:

Besök gärna vår systerblogg: JMB Creative Art (in English)

Besök Gärna Min YouTube-kanal JMB Creative Art:


Translate this blog from Swedish to...

Translate This Blog from Swedish to...

Den här bloggen handlar framför allt om:
Ont om tid? Mest lästa just nu:

Ont om Tid? Här är De 10 Mest Lästa Posterna Just Nu:

En av Sveriges 30 mest besökta privata utbildningsbloggar! (Bloggportalen, maj 2012).

En av Sveriges 1500 mest besökta privata bloggar alla kategorier!
(
Bloggportalen, maj 2012).

Ett stort TACK till alla som besöker och följer bloggen! :)

söndag 29 maj 2011

Teckna Fantasy som Frazetta: Krigare - Del 5





(Den detalj av Frank Frazettas originalmålning som studeras, hittar du i del 1 av kursen) 

I den här fasen av studien börjar vi fokusera på enskilda delar av bilden och detaljer av dessa. Troligen upptäcker du nu ytterligare felaktigheter som behöver rättas till. I mitt fall märker jag exempelvis att hjälmen är alltför bred på höger sida (från oss sett). Men i och med att vi tecknat från "stort till litet" rör det sig framför allt om finjusteringar. Hur mycket tid och hur noggrann du ska vara är heöt och hållet upp till dig. Men ju längre tid du lägger ned på en mästarstudie, ju bättre kommer slutresultatet att bli (och ju mer lär du dig).

När du tecknar levande varelser ska du alltid lägga extra mycket tid på ansiktet/huvudet, då det är dit betraktarens blick först kommer att söka sig. Därför börjar jag med att fokusera på hjälmen och huvudet, för att sedan fortsätta med överkroppen.

Mål med det här momentet är:

- Fortsatt korrigering av enstaka former och delar av bilden med penna och radergummi
- Fokus på enskilda delar och dess detaljer (om du arbetar digitalt, zoomar du in)
- Fortsätt bygga upp valörer genom skraffering och korsskraffering, med mindre storlek på pennan (i mitt fall går jag ned från 10% till 5%)


Efter detta moment ser min studie ut så här:


Krigare (efter Frazetta) WIP, digitalt 2011


Inga kommentarer: