Min YouTube-kanal JMB Creative Art:

Besök gärna vår systerblogg: JMB Creative Art (in English)

Besök Gärna Min YouTube-kanal JMB Creative Art:


Translate this blog from Swedish to...

Translate This Blog from Swedish to...

Den här bloggen handlar framför allt om:
Ont om tid? Mest lästa just nu:

Ont om Tid? Här är De 10 Mest Lästa Posterna Just Nu:

En av Sveriges 30 mest besökta privata utbildningsbloggar! (Bloggportalen, maj 2012).

En av Sveriges 1500 mest besökta privata bloggar alla kategorier!
(
Bloggportalen, maj 2012).

Ett stort TACK till alla som besöker och följer bloggen! :)

fredag 6 maj 2011

Måla som Frazetta - Valörstudie av Kvinna och Man 1

Efter den här lektionen
Efter lektion 2
Så var det dags att återvända till mästerillustratören Frank Frazetta i studiesyfte. I teckningskursen använde jag mig av pennverktyg och linjeteckning. Här kommer jag istället använda mig av airbrush och palettkniv. Istället för linje arbetar vi här mer med färgmassor och ytor.

Motivet vi ska studera den här gången är följande detalj från en av Frazettas dramatiska målningar:

(Klicka på bilden för större format)

Liksom vid teckningskursen arbetar vi monokromt för att uppgiften inte ska bli övermäktig. Genom att välja gråskala, slipper vi fundera över sådant som nyans, mättnad och temperatur.

Jag kommer att göra min studie i ArtRage och använda mig av Blyerts, Airbrush (från 100% och mindre) samt Palettkniv (från 25% och mindre).

Känner du dig osäker på anatomi och grundläggande figurteckning är det lättare om du börjar med min figurteckningskurs innan du ger dig på den här kursen

Då sätter vi igång...

Att tänka på under moment 1:

- Placera referensen bredvid det du målar på och avbilda i samma storlek.

- Gör en blyertsskiss för att ungefärligt fånga känslan i rörelserna och bestämma kroppsdelarnas placering. Arbetar du digitalt gör du skissen på ett separat lager

- Teckna med långa, bestämda men avslappnade rörelser. Bortse från detaljer och absolut korrekthet. Försök fånga och placera poserna. Syftet är att bekanta sig med figurerna och hur de olika delarna av bilden förhåller sig till varandra.

- Om du arbetar digitalt skapar du ett andra lager som du sedan målar på. Gå från stora penslar till mindre. Jag börjar med en airbrush på 100% och arbetade mig succesivt ned till

- Om du använder airbrush och tycker det är svårt att kontrollera hur mycket färg som kommer ut kan du inaktivera "autoflow"

- Arbeta med de tre valörerna ljus-mellan-mörk, från mörkt till ljust efter att ha börjat med mellantonen

Så här enkel och ofullständig var den skiss jag använde mig av:

Skiss för studie av Kvinna och Man (efter Frazetta), 2011 (digtitalt)

Så här såg min studie ut efter att ha målat över skissen med Airbrush 100-50%:

Kvinna och Man WIP (efter Frazetta), 2011 (digitalt)

Inga kommentarer: