Efter den här lektionen |
Efter lektion 2 |
Motivet vi ska studera den här gången är följande detalj från en av Frazettas dramatiska målningar:
(Klicka på bilden för större format) |
Jag kommer att göra min studie i ArtRage och använda mig av Blyerts, Airbrush (från 100% och mindre) samt Palettkniv (från 25% och mindre).
Känner du dig osäker på anatomi och grundläggande figurteckning är det lättare om du börjar med min figurteckningskurs innan du ger dig på den här kursen
Då sätter vi igång...
Att tänka på under moment 1:
- Placera referensen bredvid det du målar på och avbilda i samma storlek.
- Gör en blyertsskiss för att ungefärligt fånga känslan i rörelserna och bestämma kroppsdelarnas placering. Arbetar du digitalt gör du skissen på ett separat lager
- Teckna med långa, bestämda men avslappnade rörelser. Bortse från detaljer och absolut korrekthet. Försök fånga och placera poserna. Syftet är att bekanta sig med figurerna och hur de olika delarna av bilden förhåller sig till varandra.
- Om du arbetar digitalt skapar du ett andra lager som du sedan målar på. Gå från stora penslar till mindre. Jag börjar med en airbrush på 100% och arbetade mig succesivt ned till
- Om du använder airbrush och tycker det är svårt att kontrollera hur mycket färg som kommer ut kan du inaktivera "autoflow"
- Arbeta med de tre valörerna ljus-mellan-mörk, från mörkt till ljust efter att ha börjat med mellantonen
Så här enkel och ofullständig var den skiss jag använde mig av:
Skiss för studie av Kvinna och Man (efter Frazetta), 2011 (digtitalt) |
Så här såg min studie ut efter att ha målat över skissen med Airbrush 100-50%:
Kvinna och Man WIP (efter Frazetta), 2011 (digitalt) |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar