Före den här lektionen |
Efter den här lektionen |
När du återvänder till en bild efter att inte ha sett den på ett tag, upptäcker du ofta felaktigheter som behöver korrigeras. Anledningen till att du inte sett dessa tidigare är att du blir "hemmablind" när du arbetat med samma bild ett tag. Två knep för att motverka det är att be någon annan titta på och kommentera bilden eller att spegelvända papperet (antingen med "flip canvas" om du arbetar digitalt, eller genom att hålla teckningen framför en spegel om du arbetar traditionellt).
Det är lockande att redan nu på allvar ge sig i kast med skuggor och detaljer. Men innan dess måste vi fortsätta med att korrigera och färdigställa figurens konturer. För min egen del ser jag exempelvis att figuren är alldeles för ihoptryckt, samt att benet och ena armen är för kort.
Ofta hjälper det att tänka sig våg- eller lodräta linjer för att se hur olika delar av bilden förhåller sig till varandra i höjd- respektive bredd-riktning. Du ser exempelvis att kanten på hjälmen sammanfaller med utsidan på knät om du drar en linje rakt ner.
När så konturerna är så gott som korrekta är det dags att börja med skuggningen. Börja med att markera de mörkaste områdena. Fyll i dessa helt.
Mål för detta moment är:
- Korrigera figurens anatomi och dess konturer
- Radera stödlinjer så att endast de "rätta" linjerna är kvar
- Inleda skuggningen genom att börja markera de mörkaste områdena (vilket kommer avslöja ytterligare partier som behöver korrigeras, vilket vi fortsätter med i nästa lektion)
Efter detta moment ser min studie ut så här:
Krigare (efter Frazetta) WIP3, 2011 (digital) |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar