Min YouTube-kanal JMB Creative Art:

Besök gärna vår systerblogg: JMB Creative Art (in English)

Besök Gärna Min YouTube-kanal JMB Creative Art:


Translate this blog from Swedish to...

Translate This Blog from Swedish to...

Den här bloggen handlar framför allt om:
Ont om tid? Mest lästa just nu:

Ont om Tid? Här är De 10 Mest Lästa Posterna Just Nu:

En av Sveriges 30 mest besökta privata utbildningsbloggar! (Bloggportalen, maj 2012).

En av Sveriges 1500 mest besökta privata bloggar alla kategorier!
(
Bloggportalen, maj 2012).

Ett stort TACK till alla som besöker och följer bloggen! :)

tisdag 1 februari 2011

Tillbaka Till Frazetta!

Figurstudie (efter Frazetta), juni 2009
Figurstudier (after Frazetta och Gurney), härom dagen
Det är både intressant och - förhoppningsvis - uppmuntrande att teckna om samma studie med en tids mellanrum. Ofta kan det kännas som att du står och stampar i ditt tecknande, som att ingen utveckling äger rum trots att du övar flitigt. Prova då att teckna om en studie som du vet att du redan gjort långt tidigare. Jämför sedan ditt sätt att angripa teckningen, din teknik och vilket medium du valt. Troligtvis kommer du märka att samtliga av dessa har förändrats avsevärt.

Själv återvände jag till Frazetta härom dagen och tecknade av en av hans fantastiska målningar. Så här blev resultatet.

De stora skillnader jag märkte den här gången var:

- Jag tecknade mycket snabbare, med en annan säkerhet och större självförtroende
- Jag fokuserade på underliggande former och deras relation istället för konturerna hos figuren
- Jag valde tuschpennor (Kuratake 0.5 och "Brushable") istället för blyerts

Så här blev den nya Frazettastudien. Under den är en snabb figurstudie efter Gurney:

Figurstudier (efter Frazetta och Gurney)

Inga kommentarer: