Den senaste tiden har jag börjat återvända till de absoluta grunderna för figurativ konst. Bland annat övar jag nu fundamentala saker som:
- Blyertsteckning på papper (fritt)
- Studie av vänster hand, blyerts på papper
- Studie av vänster hand, oljefärg (digital) med minimal palett
- Övningar i att variera de tre valörerna ljus, mellan och mörk maximalt (på det sätt Bridgman förespråkar i sin "Life drawing")
Att måla med "minimal" palett är både utmanande och roligt. Det innebär att jag för tillfället gått tillbaka till en palett bestående av endast
Titanium White
Burnt Sienna
Ultramarine Blue
Jag övar färgblandning och känsla för temperatur (varma/kalla färger) samt valörer med dessa tre. Temperaturförhållande är ytterligare ett steg i att beskriva färgförhållanden hos ett motiv. Genom blyertsstudierna övar jag valörer som är det första av de tre "stegen" inom måleriet som jag ser det:
1. Yta (konturer och allt vad det innebär med proportioner etc)
2. Valörer för att ange form (kan ofta förenklas till tre toner: Ljus, mellan, mörk)
3. Temperaturskillnad (förhållandet varmt/kallt kan användas för att förstärka känslan av djup i bilden och påverka upplevelsen av färgers nyans och intensitet)
Genom att måla av min hand med begränsad palett övar jag samtliga av dessa tre. Jag har hunnit så här långt i min studie:
- Blyertsteckning på papper (fritt)
- Studie av vänster hand, blyerts på papper
- Studie av vänster hand, oljefärg (digital) med minimal palett
- Övningar i att variera de tre valörerna ljus, mellan och mörk maximalt (på det sätt Bridgman förespråkar i sin "Life drawing")
Att måla med "minimal" palett är både utmanande och roligt. Det innebär att jag för tillfället gått tillbaka till en palett bestående av endast
Titanium White
Burnt Sienna
Ultramarine Blue
Jag övar färgblandning och känsla för temperatur (varma/kalla färger) samt valörer med dessa tre. Temperaturförhållande är ytterligare ett steg i att beskriva färgförhållanden hos ett motiv. Genom blyertsstudierna övar jag valörer som är det första av de tre "stegen" inom måleriet som jag ser det:
1. Yta (konturer och allt vad det innebär med proportioner etc)
2. Valörer för att ange form (kan ofta förenklas till tre toner: Ljus, mellan, mörk)
3. Temperaturskillnad (förhållandet varmt/kallt kan användas för att förstärka känslan av djup i bilden och påverka upplevelsen av färgers nyans och intensitet)
Genom att måla av min hand med begränsad palett övar jag samtliga av dessa tre. Jag har hunnit så här långt i min studie:
Handstudie med begränsad palett v 0.2 |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar